Steenkoolmijnplezier met CNX

Gisteren, dinsdag 27 april, trok CNX op excursie in Wallonië om de restanten van het oude industriële verleden te bekijken. Als dat niet boeiend klinkt…

Het is dus niet boeiend, tenzij steenkool en industrie in de 19de eeuw u interesseert. Het begon allemaal om 06.00u . Voor mij was het tijd om op te staan. Na mijn ontbijt kroop ik op mijn fiets en reed ik naar Kris. Rond 07.00u waren Bob, Kris en ikzelf onderweg richting school. Het vertrek aan de school was gepland om 07.45u .

Na enkele files en een 2-tal uren later kwamen we aan bij Grand-Hornu. Dat is een oude site waar steenkool werd ontgonnen. Ik zal het kort houden, kwestie dat u niet in slaap zou vallen :p . Het zag er saai en uit en het was ook effectief saai. De gerestaureerde gebouwen waren gewoonweg afgrijselijk. Op naar excursiepunt 2: de scheepslift van Strépy-Thieu.

Deze scheepslift is een pure economische verspilling. De lift werd geconstrueerd om schepen omhoog / omlaag te helpen. Dat kanaal is een binnenweg, maar om het hoogteverschil te overwinnen moeten de boten dus eerst in die lift. Het is mooi om te zien, maar meer ook niet. Waarom is het een flop? Het werd dus gebouwd om schepen verder te helpen, schepen met steenkool. Probleem: de laatste Waalse steenkoolmijn werd in 1984 gesloten en de lift was pas af in 2002. Bovendien heeft de volledige constructie zo’n slordige 31 mijard oude Belgische franken gekost.

Het was bijna middag, we reden door La Louvière, richting de Cantine des Italiens. Daar gingen we ons middagmaal eten. Sanne kon haar friet niet op, dus kreeg ik die. Dank u wel doorvoor Sanne. We hadden amper alles opgegeten of we moesten al berg op lopen. Dat vond mijn maag niet fijn :p . We gingen nog een scheepslift bekijken, ditmaal een oude scheepslift die al buiten gebruik is. We namen ook nog even een kijkje bij een stinkend industriegebied. Terug naar de bus.

Excursiepunt 6: Bois-du-Luc, Ecomusée regional du Centre. Hier kregen we een gids die Nederlands verstond, maar het vertikte om de gidsbeurt in het Nederlands te doen :p . Gelukkig zei ze af en toe toch iets in onze taal, zodat we niet heel de tijd moesten nadenken, want dat toch zo’n pijn. Kris en ik besloten om een souvenir mee te nemen, dat hebben we dan ook gedaan. We kwamen in een donkere ruimte in een oud gebouw en we namen ieder 1 kool uit de grote bak. Even later, in datzelfde gebouw, woonden we de meest schrale licht- en lasershow ooit bij. Een oud kraanachtig object werd belicht. Het object kreeg zowat alle kleuren die er bestaan. De groep na ons kon er niet meer van genieten, want er was voor de zoveelste keer een “technisch defect”. Nicolas geraakte nog even slaags met Wannes,

maar dat was niet zo spectaculair. Nicolas deed zichzelf meer pijn toen hij mepte *Sissy* .

Ons laatste bezoekpunt was Godarville, weeral zo’n verlaten plek in “de Walen” zoals wij Belgen dat zeggen. De buschauffeur was kwaad, hij zei tegen ons waarom. Ik citeer:

“Verdomme, we moeten altijd in the middle of nowhere stoppen. Ik sterf van de honger, maar ik kan nergens iets gaan eten, die rozakken van’t school.”

De man was duidelijk pissig. Hij had normaal een vrijde dag, maar werd op het laatste moment opgebeld. Zijn dag was dus verkloot, de onze ook trouwens, want dit is echt een enrom saaie excursie.

We moesten naar een oude scheepstunnel kijken. Hiervoor moesten we eerst door een bos lopen. Na een tijdje zagen we dan de vervallen scheepstunnel. Laatste punt was terugwandelen en en de andere kant op van de straat. De doorsteek van Godarville. We zaten op de helling ons avondeten te verorberen, met beneden de kleine vallei een rivier. Wel leuk waren bepaalde planten. Sommige hadden weerhaakjes, dus bleef het onkruid op je trui plakken. Ambiance verzekerd.

Toen we eindelijk terug naar huis reden, draaide de chauffeur nog een DVD, Bad Boys II . Maar dat boeit niet :p .

Rond 20.00u kwamen we terug aan in Kalmthout, ik was om 20.45u weer thuis. Heel mijn verkloot door zo’n domme excursie. En alsof dat nog niet saai genoeg was, moesten we tijden de uitstap nog talloze opdrachten maken en afgeven.

Vlaanderen boven, Wallonië heeft enkel lelijke straten, lelijke huizen en lelijke mensen :p .