Geschiedenissentement

Veel aan school heb je niet, maar soms zijn er toch dingen die je bij blijven of waar je echt iets aan hebt en waarbij je dan denkt “Hé, bedankt om dat met mij te delen”. Nu, zoveel gebeurt dat niet bij mij eigenlijk bijna nooit maar vandaag tijdens de geschiedenis les hadden we een interessante discussie.

Geschiedenis is niet echt mijn lievelingsvak, maar tegenwoordig heb ik meer en meer interesse voor het principe dat Fernand Braudel ooit hanteerde. U weet wel, de gevolgen op lange, middellange en korter termijn. Het is inderdaad wel ees interessant om te onderzoeken of een evenement een grote impact heeft op vandaag. We kunnen de toekomst slechts beter begrijpen als we de geschiedenis van iets weten zoals een leerkracht mij ooit bijbracht. Enfin, de betreffende les ging dus over de gevolgen op lange termijn van Anno 1945, vooraf hadden we er een persoonlijk getinte taak rond gemaakt. Deze taak werd tijdens de les een beetje gesproken.

Anno 1945 houdt veel in, zo was er de fameuze Holocaust (concentratiekampen), de oprichting van de Verenigde Naties en het ontstaan van het nucleaire tijdperk door de atoombom op Hiroshima en Nagasaki. Juist dit laatste spreekt mij enorm aan en ik denk dat dit evenement de grootste gevolgen (en nog steeds) heeft op de langere termijn. Met de eerste atoombom hebben de Verenigde Staten indruk op ons gemaakt, ze hebben ons hun militaire kracht gedemonstreert. Misschien ligt dit wel aan de basis van de huidige Amerikaanse positie als grootmacht. Maar één ding weet ik zeker, het heeft grote veranderingen teweeg gebracht. Misschien denkt u dat een ander evenement de grootste impact heeft op de langere termijn. Elk evenement kan goed zijn, mits enige verantwoording, want één juist antwoordt is er denk ik niet.

Ook kwam er in deze geschiedenis les de problemantiek rond de stijgende trend naar het antisemitimse aanbod. Niet alleen in Frankrijk is dit, maar ook in ons eigen Antwerpen zijn er enkele maanden terug incidenten geweest door allochtone jongeren. De minister zei onlangs nog dat het onderwijs, en specifiek het vak “Geschiedenis” de problematiek rond het antisemitimse maar moest oplossen. Volledig onterecht vind ik dit, waarom bemoeit de staat zich altijd zoveel met het onderwijs? Ik denk dat dat alleen maar het patriotisme doet stijgen en dat er daardoor rechtse regimes zoals het Vlaams Blok aan de macht komen omdat men bang wordt. Bang van de allochtonen. Ik wil niet dat we gelijkaardige situaties krijgen zoals in de Verenigde Staten van Amerika waar iedereen minstens drie wapens in huis heeft.

Enfin, dit zijn allemaal eindelloze discussies waar we nog uren over kunnen spreken maar ik wilde gewoon even het nut van geschiedenis aantonen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *