De mogelijkheden van Handsfree 3D

Gooi het idee overboord dat virtuele werelden ons wegsteken in een donker achterkamertje, vastgekluisterd aan ons scherm, in aanslag met een grote zak chips en fles cola. De laatste 25 jaren werden we gelimiteerd door muis en toetsenbord. Daar lijkt nu stilaan verandering in te komen. Waar sociale netwerken willen integreren met de echte wereld op basis van locatie, lijkt de ontwikkeling van virtuele werelden een hele andere kant op te gaan.

Is het echt zo belangrijk om fysiek ergens aanwezig te zijn om iets te kunnen verwezenlijken? Tijd is kostbaar, maar moeten tijd en ruimte per se een belemmering vormen? Er duiken interessante ontwikkelingen op, gebaseerd op recente evoluties als multi-touch van de iPhone, de SpaceNavigator en bijvoorbeeld het tennissen voor op de Wii. Allemaal leuke hebbedingetjes, voor de hardcore gamers onder ons, maar daar blijft het dan ook bij. Een logisch gevolg hiervan, is Handsfree 3D. Het onderstaande filmpje toont hoe je kan stappen, springen en vliegen door te bewegen voor een 3D camera ontwikkeld door 3DV Systems.

Het leuke aan deze camera is dat het niet alleen bewegingen van lichaamsdelen kan identificeren, maar ook gezichtsuitdrukkingen. Als je de 7%-38%-55% Rule toepast, besef je dat deze camera indrukwekkend realistisch kan zijn.

Ook in een business context kan zo’n camera heel efficiënt zijn. Stel dat er een conferentie is, waar mensen uit meerdere landen aan deelnemen. Theoretisch gezien kan dat niet, omdat je beperkt ben door afstand en tijd. In een virtuele wereld echter, zou je met behulp van zo’n 3D camera virtueel kunnen deelnemen, door het virtuele gebouw binnen te stappen, vervolgens neer te gaan zitten of naar voren gaan en spreken voor het publiek, en je bent bovendien ook “fysiek” aanwezig is. Dat door te bewegen op kantoor, thuis of waar dan ook. In de toekomst ben je zelfs niet meer beperkt door fysieke ruimte en heb je zelfs geen scherm meer nodig, beelden zullen geprojecteerd kunnen worden waar je het wil. Vergelijk dat met de uitzichtloosheid van een conference call met 10 mensen. Precies, communicatie is cruciaal.

Hoewel dit nog allemaal in een beginstadium is en de technologie zijn kinderziektes nog heeft, ben ik er van overtuigd dat het, misschien heel binnenkort al, een industrie standaard zal worden. Techies zullen er voorlopig nog lang aan knutselen, gamers zullen zich er alvast mee amuseren.

One thought on “De mogelijkheden van Handsfree 3D”

  1. Ik kijk er nu al naar uit!
    Een fan van Second Life ben ik niet, maar ik kan zeker enkele nuttige toepassingen bedenken 😀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *