Del.icio.us 2.0: waar blijf je?

U weet of u weet niet, bijna dagelijks verschijnen hier mijn gebookmarkte delicious links (nu onder de sectie wreed interessant). Elke dag, op een vast tijdstip, roept het delicious platform een cronjob aan, waardoor de daily posts netjes op mijn blog en duizenden andere blogs verschijnen.

Deze betreffende functionaliteit, is volgens mij één van de weinige reden waarom del.icio.us vandaag nog boven water blijft en bijvoorbeeld nog kan concurreren met het gelijkende Digg. Maar hoe lang behoud je zo een competitief voordeel en kan je nog blijven groeien? Het is daarom dat delicious 2.0 nu toch snel mag uikomen, na meer dan een 6 maanden uitstel.

Er is echter ook goed nieuws: recentelijk is er een screenshot vrijgegeven van de Delicious 2.0 layout. Wat ik altijd al zo goed vond aan del.icio.us, was de simpele presentatie: niet te druk, eenvoudig, klaar en helder. Blijkt dat er layout-gewijs niet veel veranderd zal worden, wat een goede zaak is. Toch: ondanks dat de delicious binnenkort een nieuw likje verf krijgt en del.icio.us nu ook bereikbaar is via delicious.com (hé, veel gemakkelijker ja), zal ik de dienst daarom niet meer of minder gebruiken.

Meer belovend is de nieuwe indeling (en behouden breadcrumps): bookmarks, people en tags en de zoekmogelijkheden die verbeterd zullen worden. Deze navigatie zal een heel wat intuïtievere gebruikerservaring opleveren.

Het meest opmerkelijke en afleidbare van deze redesign, is dat er volledig wordt gefocust op people. Een verstandige, strategische keuze. Vele mensen (inclusief mezelf), gebruikten de dienst uitsluitend maar via browser extensies (firefox delicious add-on), waardoor het verkeer naar de website toe wordt gedecentraliseerd. De Yahoo start-up heeft daar rake klappen door gekregen. Het is niet eenvoudig om de grote massa naar je fysieke site te lokken. Door een mogelijk people concept, zal je misschien nu mensen gaan kunnen followen, waardoor de sociale factor in het netwerk wordt aangezwengeld. Het web is voor en door mensen en is vooral sociaal. Samen met de redesign verwacht ik daarom alsnog een succesvolle release.

Toch nog wat suggesties geven aan de mannen van del.icio.us:

  1. Misschien een betere, meer toegankelijke API?
  2. Recommendations, recommendations, recommendations (Al dan niet gebaseerd op je tags. Denk Web 3.0. Denk Amazon en last.fm en je hebt gegarandeerd succes!). Innoveren is dus de boodschap; kijk maar naar de innovatie ideeën die facebook groot hebben gemaakt.
  3. Door een komma gescheiden tags? Nu vind ik het nogal verwarrend omdat dat niet de gebruikelijke manier van werken is.
  4. Het is begrijpelijk dat schaalbaarheid een probleem zou kunnen vormen. Anticipeer daar dan snel op, Yahoo. Twitter toestanden zijn voor mij uit den boze!

Dus: het wordt tijd dat ze uit hun kot komen. Nu kunnen we alleen maar raden wat del.icio.us 2.0 zal bieden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *