Web 3.0: het semantische web

Ik ben helemaal niet akkoord met Marc Benoiff, CEO van salesforce.com, als hij voorspelt dat PaaS het nieuwe web, oftewel web 3.0 is. Oké, het is maar een buzz word, maar het zou hem wel goed uitkomen. Wie zou er immers niet samen met zijn bedrijf willen worden geciteerd als de term web 3.0 valt? Het is een beetje zoals web2.0 advocaat Tim O’reilly. Hij had het over de business revolutie in de computer industrie (met tegenreacties van Tim Berners Lee), naar het internet. Voor O’reilly is web 2.0 nu juist zijn business geworden. Zal het ook zo uitdraaien voor Benoiff en zijn web 3.0? Kijk even mee naar het filmpje om een idee te krijgen over Force.com.

Conclusie die ik trek: SaaS is meer een uitloper van web 2.0; het huidige, sociale web, waarin iedereen kan participeren, creëren en innoveren en waarbij bedrijven transparant moeten zijn om te concurreren. Thema’s als wiki’s, weblogs, forums en REST/JSON API’s zijn er kenmerkend. SaaS sluit gewoon aan bij de evolutie in netwerkarchitectuur, gaande van mainframes, naar client/server en, hopelijk voor Salesforce.com naar, Cloud Computing. Bovendien, deze ideeën bestaan al veel langer en liggen aan de basis van Google’s en SETI@home‘s succes. Wat Salesforce.com nu doet, is er voor zorgen dat de bedrijfssoftware ook in de cloud terecht komt. Het drukt de kosten en het is nog eens goed voor het milieu ook!

Het probleem van het huidige web (web 2.0), is dat informatie ontzettend gefragmenteerd is. Hoe nog synchroniseren? Ik lijk te verdwalen in het eindeloze labyrint van de web services. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het een slechte zaak is, dat informatie verspreid is. Het is gewoon een kwestie van de totale afwezigheid van relevantie, betekenis en kwaliteit in het hedendaagse web gebeuren. Google is al jaren marktleider door zijn superieure zoektechnologie, maar bij Google draait het meer om kwantiteit dan kwaliteit. Hoe hard ze het ook proberen. Gaat dat spelletje nog lang voort duren? Zijn de gebruikte algoritmen nog wel efficiënt genoeg, of is Google ten prooi gevallen van SEO marketeers?

Het toekomstige web (lees web 3.0) is daarom volgens mij (net zoals voor vele anderen, trouwens) het semantische web. En ofschoon er in deze tijden zoiets bestaat als microformaten, is er nog veel werk aan de winkel. Waarom maakt het gesloten Facebook bijvoorbeeld geen gebruik van XFN?

Initiatieven zoals Dataportabiliteit (niet Facebook Connect, Google Friend connect of Myspace Data Availability) of OpenID is waar we naartoe moeten. Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook Yahoo, die met Searchmonkey en BOSS een vooraanstaande rol speelt in het semantische web.

Waar het dus op neer komt, is dat we intelligente en kwalitatieve systemen nodig hebben, die ons helpen te synchroniseren en het web meer toegankelijk maken. Dat is, net zoals voor iedereen, de taak van Salesforce.com.

Web 2.0: kwantiteit, web3.0: kwaliteit.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *