Shape Your Future: business event

Gisteren zat ik in het Lamot Congress Center voor het Shape Your Future (editie 3) van IBM. Het Lamot Congress Center was oorspronkelijk een brouwerij opgericht door Jan Baptist Lamo, een echte innovator van zijn tijd.

Beginnen deden we met een IBM versie van Shift Happens. Bart Van den Meersche trapte af en hij wees erop dat innovatie nu een soort van excuus is, terwijl het essentieel een deel vormt van het DNA van een bedrijf. Hij wees ook op de 72 uren durende innovation jam die nu plaatsvindt. Academici, business partners, familie en vrienden kunnen er aan deelnemen. Zo waren er ook publieke computers aanwezig waarmee je je ideeën rechtstreeks op de innovation jam kon loslaten.

Bart Somers, burgemeester van Mechelen, leerde me dat we het altijd hebben over problemen aanpakken: armoede, werkloosheid enzovoort. Neen zegt hij: wat zijn de uitdagingen voor de toekomst? Wat Mechelen betreft kan het volgens hem niet meer stuk. Kijk eens naar Technopolis dat eigenlijk een museum van de toekomst is. Somers sprak over de vlieghavens Mechelen Noord (Deurne) en Mechelen Zuid (Zaventem). Ook de talrijke monumenten zijn een onschatbare asset. Tenslotte innoveert Mechelen vooral door een nieuwe atmosfeer te scheppen. Bedoeling is om ook weer terug normale gezinnen aan te trekken, in plaats van allochtonen en bedrijven (zoals bijvoorbeeld EDS) warm maken voor investeringen in Mechelen. Een goede band met de industrie hebben is daarbij van cruciaal belang.

Marc Eyskens is een wijs man en zijn presentatie was ronduit schitterend.  Hij is eigenlijk de perfecte tegenpool van de IBM marketing praatjes. En de politieke context, dat bevalt me wel. Wat zijn de grondbeginselen van de huidige economische crisis? Hier zijn grondbeginselen fundamenteel. Is er een coherentie te bespeuren in de gebeurtenissen laatste 25 jaren? Jawel, ICT en kennis domineerden. Kennis kan nooit een collectief goed zijn en het Internet gebeuren heeft er voor gezorgd dat elke vorm van communisme verleden tijd is. Globalisatie leidt tot coöperatie en interculturality. In dit verband heeft Eyskens het over Globalistan. Eyskens illustreerde ook het verschil tussen het Westen die de computer ontwikkelde en de Russen die de Spoetnik lanceerden. Europa bezat het innovatie monopolie, dankzij ontdekkingsreizigers als Christoffel Columbus en Vasco da Gama en de latere uitvinding van de stoommachine, wat later de industriële revolutie zou heten. De magic box van de laatste 30 jaar is ICT. Zal Europa ook hier kunnen innoveren en een vooraanstaande rol spelen? Misschien moeten we wel spreken over voor- en na de computer in plaats van voor Christus en na Christus. De wereld is voortdurend in verandering. Superpositie (ENEN combinaties) zal het binaire denken (OR OR logica) vervangen. Kwantum fysica zal, samen met nanotechnologie, ervoor zorgen dat simultane vertalingen mogelijk worden door een ingebouwd apparaat in onze tanden of piercings. Niemand zal nog een andere taal moeten leren, en neen, dit is absoluut geen science fiction. Vraag is: hoe gaan we om met die veranderingen? Moet er niet zoiets bestaan als een ethics of change?

Stanley S. Litow had het over Corporate Citizenship and Corporate Affairs.  Het grote probleem vandaag is dat overheden zich alleen maar toespitsen om risico te vermijden. Neen, er moet ook reward zijn. Innovatie moet de wereld veranderen. Gezondheid, analfabetisme, en van die dingen. Hoe doet IBM dat? Wel, ik was sprakeloos bij het aanshouwen van de bijna onuitputbare velden waar IBM actief in is. Typische thema’s: voice recognition, real time translations, text analysis, social networking, 3D Internet, Open Source, enzovoort. IBM wil echt de wereld verbeteren. Teams werken nauw samen met plaatselijke landbouwers in Vietnam, Roemenië,… en zoeken samen naar oplossingen. Portable Learning Acccount vormt een platform om ononderbroken te blijven leren. Transition2 is een initiatief dat mensen die een tweede carrière willen starten in NGO’s of in het onderwijs wil begeleiden. World Community Grid is een energie programma dat computer kracht gebruikt om bijvoorbeeld klimaat modellen op te stellen, kanker te bestrijden of het DNA van rijst wil ontrafelen. KidSmart, TryScience, The Great Rivers en ga zo maar door. Je houdt het niet voor mogelijk of IBM doet het. Het gaat om de business fuseren met de maatschappij. Industrieëlen hebben het over het vermijden van risico’s (wat is de impact op de maatschappij?) en Litow beschrijft dat als spare change, maar de uitdaging is nu net real change: benut je kansen en bouw een brug tussen verschillende culturen en talen.

Een studie die peilde naar de redenen waarom CEO’s geïnteresseerd zijn in innovatie is ten eerste omdat overheden een meer defensieve aanpak hebben betreffende allerlei regelingen. Een tweede reden is omdat het top talent vandaag vaak voor die bedrijven zal kiezen die de wereld veranderen en maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen. Tenslotte zijn er nog economische kansen en voordelen verbonden aan innovatie. Collaboratie dankzij het inzicht van klanten, business model innovatie door het betreden van nieuwe markten, het wijzigen van de resources en assets en het participeren op global niveau zijn de sleutelwoorden die de presentatie van Michel Vlasselaer samenvatten.

De mobistar CEO Benoit Scheen bevestigde in zijn case study wat ik al wist. Mobistar bestaat nog maar sinds 1996 en toch heeft het bedrijf zich steeds aan de markt kunnen aanpassen. Waarom in godsnaam zat je vroeger (en nu nog vaak) op een stoel naast de telefoon? Ook de GSM markt is ontzettend hard veranderd. Ten eerste willen mensen meer en meer een goeie werk-leven balans. Daartegenover staat wel dat ze meer in files vertoeven en vandaag toch 1 uur langer werken. Maar moeten we altijd “at” the office zijn? Kunnen we niet vergaderen in onze auto? Trend 2 zegt dat we continu verbonden willen zijn. Trend 3 is die van interactiviteit (web 2.0) en trend 4 noemt Scheen homo consumens 0123. Hiermee verwijst hij naar het fenomeen van het weghalen van de complexiteit uit systemen, zoals de iPhone.

We zijn geen consomatteurs meer, maar consomacteurs of prosumers. We weten precies wat we willen en je hoeft ons ook niets meer wijs te maken. Uit een onderzoek over de iPhone blijkt dat een gemiddelde gebruiker 50 keer per dag interageert met een service. Kun je je voorstellen dat iemand 50 keer per dag zou bellen? MobileTV, Location Based Services en geïndividualiseerde content door bijvoorbeeld te adverteren (Waar is er een McDonald’s in je buurt en dat uiteraard in combinatie met een kortingsbon). Ook (en dat vond ik niet zo evident, maar het is oh zo logisch) meer een meer aandacht voor machine-to-machine. Alzheimer patiënten opvolgen, de hond voederen als je op vakantie bent: het moet allemaal realiteit worden via tracking en tracing. Bingo machines en gasmeters beschikken vandaag over SIM-kaarten die je gemakkelijk kan monitoren en allerlei analyses mee kan uitvoeren. En laat het ook duidelijk zijn dat voice afgelopen is. Vandaag is content verspreid over 3 schermen: de TV, PC en GSM. Deze zullen meer en meer geïntegreerd en gecombineerd worden. Het is globaliseren door te connecteren, zowel met mensen als toestellen en dat op elk moment, of vervallen in isolatie.

De tweede dag volgt.

One thought on “Shape Your Future: business event”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *