100% made in China

Ma Yun, oftewel Jack Ma, is de oprichter van Alibaba en Taobao, twee e-business succesverhalen van China. Hij is niet de eerste de beste, maar een waar visionair.

Het Internet concept pikte hij op via Amerikaanse vrienden. Gedurende negen jaren was hij tour-guide voor toeristen in China. Niet alleen maakte hij zich de Engelse taal eigen, maar ook leerde hij de manier van denken en begon hij de Westerse cultuur te begrijpen.

My father and my school teachers told me that China was the richest country in the world, and we’re going to liberate the world, just like today’s North Korea. And later we found out that was not true, so since then I’m a little bit different from most of the Chinese people. But American people look at me like that very typical Chinese.

Het verhaal achter de Alibaba groep is bijzonder. Te meer omdat het allesbehalve evident is om in China e-commerce te doen. De infrastructuur is niet alles en vooral de manier van werken van de Chinese overheid en de heersende censuur vormt een groot obstakel. Maar het Alibaba B2B bedrijfsmodel is in wezen heel eenvoudig. Er zijn geen transactiekosten, geen complexe procedures. Member subscriptions zorgen voor inkomsten. It’s as simple as that. En dat maakt het niet nodeloos complex voor de klanten.

Internet is going to change China, stelde hij reeds in ’99. Jack zag kansen en geloofde in zijn gelijk. Hij zette door en het werd een verpletterend succes.

Visionairs als Jack zijn nodig om de Chinese economie in de juiste richting te stuwen. Jack’s waarden zijn onder andere eerlijkheid, transparantie en green tech. Waarden waar ook ik mezelf mee identificeer. Daarom dat ik meega in het idee dat het Internet China wel degelijk zou kunnen veranderen.

Hieronder een geniale speech van Jack op het Sir Gordon Wu Distinguished Speaker Forum, Columbia Business School.

One thought on “100% made in China”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *