Hoe Ben klanten naar zich toe trekt

Nederland zit vaak aan het roer. Zo ook wat innovatieve klantenacquisitie betreft in de telecommunicatiesector.

Neem nu het concept van prepaid kaarten voor het beltegoed van je mobiele telefoon. Het normale proces ziet er als volgt uit. Eerst en vooral heb je een SIM-kaart nodig. Je persoonlijk nummer wordt gekoppeld aan deze SIM-kaart — klopt, want je kan je nummer van een vorige provider behouden. Er staat een bepaald bedrag op deze SIM, je belwaarde. Als dit beltegoed op is, dan kan je elektronisch opwaarderen, al dan niet automatisch.

Dat proces is gestandaardiseerd, zo werkt het. Daar moet niet meer aan gesleuteld worden. Het probleem binnen de telecommunicatiesector is echter klantenacquisitie. Klanten hebben vandaag vele opties. Ze kunnen niet alleen kiezen tussen vele aanbieders, maar ook tussen bundels, zoals met of zonder Internet optie. Ook is het helemaal niet moeilijk om over te stappen naar een andere provider. Zonder al te veel administratieve rompslomp kan je wisselen van provider, en alsmede is er geen sprake van vendor lock-in http://nl.wikipedia.org/wiki/Vendor_lock-in. Dat maakt dat de concurrentie tussen telefonie aanbieders moordend is.

Bedrijven moeten evolueren, hun huidige manier van werken voortdurend in vraag stellen en innoveren. En vooral: klant is koning. Maar eerst moet je wel klanten kunnen aantrekken. Mobile Vikings doet dat op basis van aanbevelingen aan vrienden en storytelling. Maar hoe pakt een Nederlandse provider dat dan aan? Wel, kijk naar Ben. Afgelopen weekend, in het treinstation Rotterdam Centraal stond er een stand van Ben, dus ik ging me informeren. Vriendelijke medewerkers deelden gratis SIM kaarten uit met 30 euro beltegoed. Wel moest je je persoonlijke gegevens achterlaten, maar het duurde maar een korte minuut (en stoorde de gemiddelde gehaaste reiziger absoluut niet) en nadat ik mijn persoonlijke gegevens opgaf (naam, adres, e-mail adres), kreeg ik in een mum van tijd mijn nieuwe kaart in de handen. Dertig euro, dat is gewoon geld weggeven! Let wel dat je initieeel slechts 5 euro krijgt. Later ontvang je een e-mail waarin staat hoe je de andere 25 euro kunt ontvangen. Je kan de gratis kaart met beltegoed ook verkrijgen in de Ben pop-up winkels.

Ik zeg er ook graag bij dat je met Ben vrij kan bellen en sms’en voor slechts 9 cent per minuut, maar je moet wel opwaarderen na 30 dagen, want dan wordt dit 18 cent.

Meer van dat, want zo hoort het!

One thought on “Hoe Ben klanten naar zich toe trekt”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *